FacebookTwitter

Kārlis blogs

Par transportu reglamentējošo nodokļu mērķiem

Latvju zemē, kā arī daudz kur citur pasaulē, ir dažādi apšaubāmi nodokļi. Nodokļu uzlikšanai parasti ir mērķis, piemēram - ceļu uzturēšanai, pensionāru pensiju nodrošināšanai u.tml. Bieži vien likuma mērķis, lai pilsoņiem skaidrs, tiek ieraksīts likumā.

Šoreiz gribētu ļoti nedaudz pieskarties Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumam. Varbūt ne tik daudz saturam, bet likumdevēja "līkajām" rokām. Kā jau teicu, bieži likumā ieraksta likuma izdošanas mērķi. Pieminētajā likumā arī ir 1.pants ar nosaukumu "Likuma mērķis un darbības joma".

1.pants. Likuma mērķis un darbības joma

(1) Šis likums nosaka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa objektus, maksātājus, šo nodokļu aprēķināšanas, maksāšanas un administrēšanas kārtību, kā arī atbrīvojumus no nodokļu maksāšanas un nodokļu atvieglojumus.

(2) Šajā likumā minētie transportlīdzekļu veidi atbilst standartā LVS 87:1997/A1:2005 “Transportlīdzekļu tipi un to definīcijas” paredzētajai klasifikācijai.

(3) Jautājumus, kas saistīti ar vieglo automobiļu un motociklu nodokļa iekasēšanu un samaksu, reglamentē likums “Par vieglo automobiļu un motociklu nodokli”.

(4) Ja transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksātājs atbilst arī uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļu maksātāja un citos normatīvajos aktos transporta nozares nodokļu jomā noteiktajai nodokļu maksātāja definīcijai, transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa nomaksa neatbrīvo šo personu no citu nodokļu nomaksas, ciktāl normatīvajos aktos nav noteikts citādi.

Izlasīju pantu vairākas reizes. Sapratu, ka atslēgas vārds "mērķis" ir ierakstīts tikai nosaukumā, bet pašā normā nav nekā no mērķa. Rodas jautājums - kāpēc gan tā? Mans piedāvātais atbildes variants ir - varbūt tāpēc, ka likumam nekāda īpaši noteikta, speciāla mērķa nemaz nav. Vienīgais mērķis - lāpīt budžeta caurumus uz to pilsoņu rēķina, kuru īpašumā ir auto - tā teikt, uz "buržuju" rēķina.

Manuprāt likuma saprātīgs mērķis, ko atbalstītu arī visi auto vadītāji, būtu ceļa brauktuvju stāvokļa uzlabošana, jaunu ceļu radīšana u.t.t. Bet tam, parasti, tiek izmantota cita veida finansējums - piemēram, Igaunijā. Proti - akcīze no degvielas. Jo vairāk autovadītājs brauc, jo vairāk pērk degvielu un, attiecīgi, jo vairāk nomaksā valstij par auto lietošanu. Tam nav nepieciešams atsevišķs nodoklis vienīgi par to, ka tavā rīcībā ir auto.

Tāpat jāatzīmē, ka ir braucēji, kas brauc katru dienu, bet ir tādi, kas brauc vienu nedēļu gadā, bet nodokļa likme viņiem visiem ir vienāda. No Satversmes visprincipiem izriet samērīguma princips. Šeit pat nejuristam ir skaidrs, ka ar minētā nodokļa administrēšanu samērīguma princips netiek ievērots.

Ņemot vērā, ka minētie likumi tā vai citādi, bet ir "krīzes" likumi, kas pieņemti ar vienīgo mērķi - lāpīt budžetā caurumus, būtu jāpārskata un jāpārorganizē brīdī, kad valdība teiks, ka krīze ir pārvarēta. Tas būtu tikai godīgi pret valsts pilsoņiem, nodokļu maksātājiem. Tautai ir tiesības zināt, par ko un kāpēc tā maksā nodokļus.

Ivis
2017-10-16 20:39:26
Ahh.. skatotes uz to pagātni, tagad šķiet ka ir elle, tad vēl kaut kā bet šobrīd nodokļi ir drausmīgi. Ieskaties uz salīdzini jaunajā mājas lapā- www.netcredit.lv
Ivis
2017-10-16 20:39:45
Lai pievienotu komentāru, vispirms ir jāielogojas portālā
Ieiet | Reģistrēties